Internet: Ένα όπλο για τη διαφοροποίηση του φαρμακείου

Χρόνο με το χρόνο το internet κατακλύζει όλο και περισσότερο τη ζωή μας, καθώς εμφανίζει τρομερά πλεονεκτήματα. Οικονομική διαφήμιση, μεγάλο εύρος στην προβολή, εύκολη πρόσβαση, απλός χειρισμός. Οι περισσότερες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα νέα αυτά εργαλεία marketing βλέποντας ότι τα αποτελέσματά τους είναι απτά και άμεσα. Ο καταναλωτής με τη σειρά του έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζει, αναζητώντας συνεχώς την καλύτερη σχέση ποιότητας και τιμής μέσω του internet. Με λίγα λόγια, ό,τι δεν υπάρχει στο internet, δεν υπάρχει γενικά.

Φαρμακείο και Social Media

Είναι λογικό, λοιπόν, να παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια την προσπάθεια των φαρμακοποιών να εντάξουν τις επιχειρήσεις τους σε ένα νέο πρόγραμμα marketing, με σκοπό την διαφοροποίησή τους στην αγορά, άρα την προσέλκυση νέου πελατολογίου. Το internet προσφέρει ένα πλήθος δυνατοτήτων, όπως είναι τα social media και η ίδρυση e-shop. Όσον αφορά τα social media, έχουν αρκετά πλεονεκτήματα καθώς είναι ιδιαίτερα απλή η διαδικασία προβολής, το κοινό μπορεί διαρκώς να αυξάνεται και η διαφήμιση δεν κοστίζει, πρακτικά, τίποτα. Μέσω των σελίδων των φαρμακείων στο Facebook, μπορούν να επικοινωνηθούν προσφορές, να δημιουργηθούν events και να συντονιστούν διαγωνισμοί.

Την ίδια στιγμή, δημιουργούνται διάφορα προβλήματα από τη χρήση των social media. Απαιτείται διαρκής ενασχόληση με τα προφίλ έτσι ώστε να ανανεώνονται σε πραγματικό χρόνο, να προβάλλονται οι νέες προσφορές και κυρίως, να κρατούν μία σχέση ανθρώπινη με τους καταναλωτές. Αυτή η διαδικασία, αυτομάτως, αναγκάζει το φαρμακοποιό, ή το μέλος της ομάδας του προσωπικού του που ασχολείται με τα social media, να αποκόπτεται για κάποια ώρα από την παρουσία του στο φυσικό κατάστημα και να ασχολείται κατ’ αποκλειστικότητα μόνο με αυτήν. Επίσης, η αποτελεσματικότητα αυτών των μέσων δεν είναι μετρήσιμη, από τη στιγμή που είναι αδύνατο να συνδέσουμε το πόσο δημοφιλές είναι ένα post με το πόσες πραγματικές πωλήσεις επέφερε. Εύκολα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα προφίλ στα social media δεν είναι επαρκή για την πλήρη και αποτελεσματική εκπροσώπηση του φαρμακείου στο internet.

Φαρμακείο και e-shop

Το θέμα των διαδικτυακών καταστημάτων είναι διφορούμενο καθώς οι απόψεις που αφορούν την ίδρυσή του είναι χωρισμένες σε δύο στρατόπεδα. Από τη μία πλευρά, παρατηρούμε ότι κάποια e-shop φαρμακείων είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρα και από την άλλη πλευρά, είναι γνωστό ότι το κόστος κατασκευής και συντήρησης ενός e-shop είναι απαγορευτικά υψηλό. Μπορούμε να δεχθούμε το γεγονός ότι αν ένα τέτοιο εγχείρημα είναι επιτυχές, ο φαρμακοποιός θα αποκτήσει μία πολύ καλή πηγή εσόδων, αλλά ταυτόχρονα τα μειονεκτήματα είναι πάρα πολλά.

Σε πρώτο πλάνο, ο διατήρηση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος απαιτεί χρόνο για την ανανέωση και τον συντονισμό των παραγγελιών, χρόνος ο οποίος είναι πολύτιμος για την εύρυθμη λειτουργία του φυσικού καταστήματος. Εν συνεχεία, ένα e-shop αφαιρεί από τη δυναμική του ίδιου του φαρμακείου καθώς δε δύναται να προβάλει τις αξίες που διέπουν αυτό το επάγγελμα και το καθιστούν αναντικατάστατο. Η συμβουλή, η παροχή πρωτοβάθμιας περίθαλψης και η εξατομικευμένη εξυπηρέτηση είναι μερικά παραδείγματα από το τι μπορεί να χάσει ο καταναλωτής ψωνίζοντας πίσω από την οθόνη του υπολογιστή του. Πώς γίνεται λοιπόν, να ενθαρρύνεται η ίδρυση ηλεκτρονικού καταστήματος, όταν μακροπρόθεσμα θα αποδειχθεί ζημιογόνος για το φαρμακείο;

Όταν ένα φαρμακείο, πραγματικά, διαφοροποιείται

Έχοντας απαριθμήσει την ελλιπή απόδοση των social media και τα μακροπρόθεσμα μειονεκτήματα ενός e-shop, εύλογα αναρωτιέται κανείς ποια είναι η σωστή εκπροσώπηση ενός φαρμακείου στο διαδίκτυο. Τα βασικά στοιχεία αυτής της εκπροσώπησης είναι τέσσερα:

  1. Να έχει ενημερωμένα και πλήρη στοιχεία που θα αφορούν το χώρο, τη λειτουργία, την ομάδα και τις υπηρεσίες που παρέχει ένα φαρμακείο.
  2. Να μπορεί να ενθαρρύνει την επίσκεψη του καταναλωτή στο φυσικό κατάστημα.
  3. Να έχει μετρήσιμα αποτελέσματα.
  4. Να διαφοροποιήσει το φαρμακείο από τον ανταγωνισμό.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *