6+1 τρόποι να διαφωνήσετε χωρίς να τσακωθείτε

Η διαφωνία και ο διχασμός των απόψεων είναι μια υγιής κατάσταση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε όλοι μας στην κοινωνική μας ζωή. Μια διαφωνία μπορεί να προκληθεί με το σύντροφό μας, με τους συνεργάτες μας, με την οικογένειά μας ή με τους φίλους μας, με ανθρώπους που αγαπάμε και σεβόμαστε ή και με άτομα που γνωρίζουμε ελάχιστα ή καθόλου!

Όσο απλή και αν φαίνεται η επίλυση ενός προβλήματος μέσα από το διάλογο και τη διαφωνία, όσες απόψεις και αν ακούγονται, ακόμη και διαφορετικές, είναι πολύ εύκολο η συζήτηση να “θερμανθεί” και το κλίμα να γίνει πιο επιθετικό και έντονο, οδηγώντας μας, ακόμη και χωρίς λόγο στον τσακωμό ή τη λογομαχία. Οι σχέσεις όμως, οποιασδήποτε φύσης, όσο δύσκολα χτίζονται τόσο εύκολα διαλύονται και είναι απογοητευτικό κάτι τέτοιο να συμβεί όταν και οι δύο έχουν προσπαθήσει να επικοινωνήσουν και να συμβιβαστούν

Ακόμη λοιπόν και αν είναι μια η λύση ή το σωστό, ακόμη και αν είναι μια η αλήθεια στο κάθε θέμα που καλείστε να συζητήσετε και διαφωνείτε με τους φίλους ή τους συνεργάτες σας, το ζήτημα είναι να βρείτε τον τρόπο να καταλήξετε σε ένα συμπέρασμα χωρίς να αυξήσετε την ένταση της φωνής σας ή να φτάσετε σε ρήξη των σχέσεών σας.

Εξάλλου οι φωνές και η ένταση που προκαλεί ο τσακωμός και η έντονη λογομαχία δεν βοηθούν σε τίποτα να σκεφτεί κανείς λογικά και να δημιουργηθεί αυτό το κλίμα συνεργασίας που χρειάζεται ώστε να δει κανείς σφαιρικά το κάθε ζήτημα που εγείρεται.

Θα αναλύσουμε στη συνέχεια επτά τρόπους με τους οποίους μπορείτε να διαφωνήσετε με τους γύρω σας χωρίς να τσακωθείτε. Έτσι και αλλιώς, το ζητούμενο είναι να καταλήξετε κάπου και να λύσετε τις διαφορές σας!

  1. Ακούστε την άλλη άποψη:

    Μπορεί ήδη στο μυαλό σας να έχετε πάρει την απόφασή σας ή να έχετε κρίνει τι είναι σωστό ή τι όχι, ποιος φταίει ή ποιος δεν φταίει, αν έπρεπε κάτι να γίνει με αυτόν τον τρόπο ή όχι και προδικάζετε τη συζήτηση και τα άτομα που παίρνουν μέρος σε αυτή. Σε καμία περίπτωση δεν σας προτείνουμε να μείνετε αμέτοχοι ή να μη διαμορφώσετε την άποψή σας, απλά θα πρέπει να ακούσετε την άποψη και των άλλων ατόμων με τους οποίους συνδιαλέγεστε. Μερικές φορές νομίζουμε πως έχουμε δίκιο, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουμε πάρει υπ’όψη μας όλα τα δεδομένα ή δεν έχουμε υπολογίσει κάποια παράμετρο, ενώ άλλες φορές αρχίζουμε μια διαφωνία τη στιγμή που οι απόψεις μας ταυτίζονται με του συνομιλητή μας, χωρίς όμως να εκφράζονται με τον ίδιο τρόπο.

  2. Προσπαθήστε να μπείτε στη θέση του συνομιλητή σας.

    Κάτι τέτοιο μπορεί να μοιάζει δύσκολο ή ακατόρθωτο, μιας και δεν είμαστε ίδιοι μεταξύ μας και πολλές φορές το άτομο με το οποίο συνδιαλεγόμαστε δεν είναι ιδαιτέρως εκφραστικό ή ομιλητικό. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να κάνουμε μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε την κατάσταση και τα συναισθήματα του άλλου ατόμου, να δούμε πώς σκέφτεται και γιατί έχει τη συγκεκριμένη άποψη που βρίσκεται στην αντίθετη άκρη με τη δική μας. Μπορεί η μέρα του να μην ήταν η καλύτερη, μπορεί να φοβάται με μια ιδέα ή να τον πιέζει κάτι, μπορεί να ανησυχεί ή να είναι κουρασμένος. Όλα αυτά αλλάζουν προφανώς τον τρόπο που θα χειριστεί κανείς την κατάσταση και πολλές φορές κρίνουν και το αν οι συνθήκες με τις οποίες γίνεται η συζήτηση είναι οι κατάλληλες ή θα πρέπει να αναβληθεί (εάν κάτι τέτοιο είναι δυνατό) για κάποια άλλη ημέρα ή ώρα.

  3. Βρείτε τον κατάλληλο χώρο και χρόνο.

    Η αλήθεια είναι πως εάν πράγματι θέλεις να λύσεις μια γνωστή και αρκετά σοβαρή διαφωνία με κάποιο άλλο άτομο, τότε θα πρέπει να προσέξεις ιδιαίτερα το χώρο και τον χρόνο που θα προσπαθήσεις να κάνεις κάτι τέτοιο. Μια διαφωνία μπροστά σε κόσμο, γνωστό ή άγνωστο, ή σε ένα μέρος που δε θεωρείται πρέπον και σωστό μπορεί εύκολα να κλιμακώσει την ένταση και να καταλήξει σε τσακωμό ή λογομαχία. Καλύτερα λοιπόν να κάνετε μια συζήτηση σε περιβάλλον ήρεμο και όπου θα αισθάνεστε ασφάλεια, ξεκούραστοι και με ήρεμους τόνους, χωρίς εξάρσεις και ξεσπάσματα.

  4. Προσέξτε τον τρόπο που θα μιλήσετε.

    Είναι γνωστή η παροιμία που λέει πως “οι λέξεις κόκαλα δεν έχουν και κόκαλα τσακίζουν” . Πιθανότατα θα έχετε πληγωθεί ή βρεθεί στην άσχημη θέση όπου οι λέξεις με τον τρόπο που ειπώνονται και με το νόημα το οποίο σχηματίζουν μπορεί να πληγώσουν κάποιον πολύ περισσότερο απ’ ότι υπολογίζετε. Αποφύγετε πράγματα τα οποία μπορεί να πληγώνουν και σκεφτείτε πριν μιλήσετε, ενώ καλύτερα να χρησιμοποιήσετε με σύνεση τις λέξεις “πάντα” και “ποτέ”. Μπορεί κανείς να ξεχάσει μετά από καιρό τη διαφωνία ή ακόμη και το λόγο για τον οποίο διαφωνήσατε, αλλά να θυμάται με άσχημο τρόπο και με πίκρα μερικές φορές λέξεις και κουβέντες που μπορεί να ειπωθούν κατά τη διάρκεια της “φλογερής” συζήτησης. Καλό θα είναι λοιπόν να χρησιμοποιήσετε σε κάθε σας παράπονο ή πρόβλημα συγκεκριμένα και αδιάψευστα δεδομένα. Οι περίσσειες κουβέντες και λόγια είναι περιττά και επιβλαβή για τις υγιής κοινωνικές σχέσεις.

  5. Να είστε ειλικρινείς! 

Το να μην εκφράζετε τα παράπονά σας και τη διαφωνία σας δε θα σας οδηγήσει πουθενά. Ακόμη και αν το άτομο με το οποίο διαφωνείτε ή συζητάτε είναι υψίστης σημασίας για εσάς ή τους στόχους σας, την καριέρα σας ή τη ζωή σας γενικότερα, μη διστάζετε να εκφράσετε το τι σκέφτεστε με έναν ώριμο και ήρεμο τρόπο. Αν αισθάνεστε άσχημα, πιεσμένοι, αδικημένοι ή οτιδήποτε άλλο, καλό θα ήταν να μιλήσετε από την αρχή και να επικοινωνήσετε τα συναισθήματά σας στους συνομιλητές σας. Μπορεί το πρόβλημα και η διαφωνία να λυθεί πολύ απλούστερα αν τους πείτε πώς αισθάνεστε παρά όταν θα καταφέρουν να σας το “βγάλουν” από μέσα σας οι συνομιλητές σας. Πολλές φορές ο λόγος που δημιουργείται μια ένταση ή ένας τσακωμός είναι πολύ πιο απλός απ’ ότι νομίζουμε και μπορεί να λυθεί μέσω της έκφρασης των σκέψεων και των συναισθημάτων σας, όσο δύσκολο και αν είναι αυτό.

  1. Μείνετε στο θέμα.

    Πολλές φορές με τις συζήτηση μπορεί να προκύψουν και να ανοίξουν και άλλα θέματα στα οποία μπορεί να έχετε διαφωνήσει στο παρελθόν με τα συγκεκριμένα άτομα. Πολλοί έχουμε την τάση να κατηγορούμε ή να φέρνουμε στο προσκήνιο θέματα τα οποία θεωρούμε πως έχουν λήξει και να τα βάζουμε και αυτά στη συζήτηση. Με το να ανοίξουμε όμως πολλαπλά μέτωπα αντιλογίας και διαφωνίας, δεν καταφέρνουμε σε καμία περίπτωση τον στόχο μας για έναν υγιή διάλογο σε περίπτωση που διαφωνούμε σε κάτι. Επιπλέον, δημιουργούμε ένταση και “ανοίγουμε” πληγές του παρελθόντος.

  2. Σεβαστείτε τον συνομιλητή σας

    Πάντα θα πρέπει να θυμάστε πως ο άνθρωπος που βρίσκεται απέναντί σας, ακόμη και αν σας έκανε μεγάλο κακό ή σας αναστάτωσε πολύ είναι ίσος και έχει αξιοπρέπεια. Θα πρέπει λοιπόν να τον σέβεστε, με τον τρόπο που θα πρέπει και αυτός να σας σέβεται. Θυμηθείτε πως κάτι που μπορεί να προσέβαλε εσάς μπορεί να προσβάλει και το συνομιλητή σας σε περίπτωση που το χρησιμοποιήσετε και είναι δυνατόν να δημιουργήσει επιπλέον ένταση και διαφωνία απόψεων, καθαρά και μόνον από θέμα πληγωθέντος εγωισμού και αξιοπρέπειας

Όπως και να έχει, μια λύση μπορεί να βρεθεί μόνον εφόσον προσπαθήσουν και οι δύο πλευρές να συγκρατήσουν τον καταιγισμό συναισθημάτων που μπορεί να έχουν τη δεδομένη στιγμή της διαφωνίας. Και παρόλο που μπορεί να μην έχετε τη δυνατότητα να ελέγξετε τη συμπεριφορά και τον τρόπο που συζητά ή διαφωνεί ο συνομιλητής σας, μπορείτε να θέσετε τις βάσεις για μια υγιή συζήτηση.

Βέβαια, θα πρέπει να γνωρίζετε πως πολλές φορές η άποψή μας δεν είναι η ορθότερη και μερικές φορές καλούμαστε να συμβιβαστούμε με μια μέση λύση ή να υιοθετήσουμε την άποψη κάποιου άλλου που μπορεί να διαφέρει με τη δική μας.

Θα πρέπει να είμαστε πρόθυμοι και έτοιμοι να ζητήσουμε συγνώμη για τον τρόπο που συμπεριφερθήκαμε, ειδικά αν παραφερθήκαμε ή ανεβάσαμε τους τόνους, ενώ σε περίπτωση που κάναμε κάτι λάθος θα πρέπει να εκφράζουμε το γεγονός ότι μετανιώσαμε για αυτό που κάναμε και να προσπαθήσουμε να το διορθώσουμε.

Γενικότερα, δε χρειάζεται να απολογηθούμε για κάτι που δεν κάναμε λάθος ή για το γεγονός ότι ξεκινήσαμε μια συζήτηση, αλλά θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να παραδεχθούμε το λάθος μας και να ζητήσουμε συγνώμη όπως αρμόζει.

Η διαφωνία και η συζήτηση είναι ιδιαιτέρως εποικοδομητικά για την κοινωνία μας και είναι σίγουρο πως θα βρεθείτε πολλές φορές στη θέση να συζητήσετε με κάποιον ο οποίος έχει διαφορετικές απόψεις με εσάς. Η συζήτηση μας κάνει καλύτερους, η διάσταση απόψεων επίσης, καθώς ο ένας μαθαίνει μέσα από την άποψη του άλλου, βλέποντας κάθε πτυχή ενός θέματος ξεχωριστά και αποκτώντας σφαιρική οπτική, αλλά η λογομαχία και η υπερβολική ένταση που προκύπτει από έναν τσακωμό είναι πράγματα που πρέπει κάθε πολιτισμένος άνθρωπος να αποφεύγει.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *